FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/04/2015

Fritidshus, delvis enskild egendom - Vad gäller?

vi är skilda sedan 2009 och då behöll vi ett fritidshus tillsammans där mitt ex står som 100 % av ägandet varav 50% är enskild egendom som beror på att hennes far gick in med 50% av köpeskillingen resterande betalade vi tillsammans. Har under alla år efter skilsmässan varit med och bekostat löpande kostnader enligt vad jag anser är 25% vilket jag anser är min del i fastigheten. Nu känner jag att hon ska lösa mina 25% av fastigheten som jag anser jag har rätt till, stämmer detta

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att 50 % var ditt ex enskilda egendom innebär ju i princip angående den delen att den inte ingick i er bodelning. Det gjorde däremot de övriga 50 %. Om ni har gjort en bodelning (som ju avser "värden" och inte saker) skall alltså 50 % av huset ha räknats med. Bodelning sker enligt bestämmelser i Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Jag skriver ett exempel:

A och B skall skilja sig. Deras enda egendom är ett hus, som B är (och står som) ägare till samt övrig egendom, bland annat pengar, till ett värde av 400 000 kr var. Huset är värt 1000 000 kr. Vid bodelningen skall allting som inte är enskild egendom räknas ihop. Hälften av huset är B:s enskilda egendom, och den ingår inte i bodelningen. Det gör däremot den andra hälften. Det totala värdet som ingår i bodelningen är därmed 400 000 + 400 000 + 500 000 =1 300 000 kr. Detta delas lika, så att A och B har rätt till egendom för 650 000 kr var. Hur de fördelar egendomen, alltså vem som tar vad, gör de ihop om sinsemellan. Ett exempel på lösning är att B får behålla hela huset men bara få övrig egendom till ett värde av 150 000 kr, och att A tar resten.

Om ni har gjort en bodelning och delat upp egendomen och huset fortfarande står på ditt ex, är det alltså ditt ex som till 100 % äger huset. Då kan det förstås kännas orättvist om du inte kan få någon kompensation för att du har betalat en del av kostnaderna, men det är inte mycket man kan göra åt saken.

Om det är så att ni faktiskt inte har gjort någon bodelning, är det möjligt att kräva det mycket långt efter. Enligt lagen finns det faktiskt ingen tidsgräns, men om man under väldigt lång tid har låtit bli att kräva bodelning kan det möjligen i några fall bli så att man förlorar den rätten (Det finns ett avgörande från Högsta domstolen om detta, som heter NJA 2009 s. 437). Det torde dock kräva att det rör sig om ett undantagsfall. Förmodligen kan du alltså kräva bodelning även nu, så länge ni inte har gjort någon bodelning tidigare.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare