FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/12/2016

Frisör som är egenföretagare- lojalitetsplikt gentemot frisörsalongen som hyr ut frisörstolen?

Hej!

Jag jobbar som frisör på en salong där det finns hyrstolar. Jag hyr alltså stol och har mitt eget företag. Jag ska nu byta salong och mitt nuvarande kontrakt går ut 1a mars men den nya salongen vill anställa mig från och med 1a februari. I mitt kontrakt står det inget om att jag måste vara på plats på den nuvarande salongen under uppsägningstiden så det är salongsägaren okej med.

Jag har redan nu börjat berätta för mina kunder om byte av salong eftersom det sker så snart vilket den nuvarande salongsägaren säger är förbjudet även om vi inte skrivit med något om detta i kontraktet.

Gör jag fel i att berätta för mina kunder redan nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag bara klargöra att du inledningsvis anger att du är egenföretagare och hyr din stol. Du är därmed alltså inte anställd hos salongen som du idag arbetar i.

I samtliga avtalsförhållanden anses det finnas en underliggande lojalitetsplikt, oavsett om det kommer till uttryck skriftligen eller inte. Det kallas lojalitetsprincipen och är en allmän rättsgrundsats. I anställningsförhållanden är denna lojalitetsplikt desto starkare och sträcker sig längre, t ex till att du då inte får bedriva konkurrerande verksamhet med din arbetsgivare.

I ditt fall är du inte anställd, varför det snarare är fråga om den allmänna lojalitetsplikten. Lojalitetsprincipen är väldigt situationsberoende och dess innehåll är, eftersom det är en allmän princip, ganska oklar. Men det handlar främst om att inte på olika sätt försvåra för sin avtalspart eller skada denne.

För att sammanfattningsvis försöka svara på din fråga så skulle jag säga att att om salongsägaren endast är fastighetsägare till själva lokalen borde du rimligen få underrätta dina kunder om att du byter arbetsplats. Som jag förstår det bedriver du ditt eget "varumärke", du jobbar för dig själv och måste marknadsföra dig själv, betalar ett fast belopp i hyra till salongsägaren. Dina intäkter går till dig och inte till salongen. Lojalitetsprincipen borde inte ta sikte på att förhindra ett sådant agerande. Det hade varit en annan sak om du t ex hade varit anställd hos en frisörsalong och sedan inför öppnandet av din egna salong drar med dig kunderna hos salongen du för närvarande jobbar på till din nya salong.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare