FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal19/03/2017

Friskrivning i efterhand?

Hej jag undrar kan man ansöka om friskrivnig efter huset är sålt med vänlig hälsning Marie Schutz

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Friskrivning vid fastighetsköp är något som köparen och säljaren avtalar om innan köpet och således inget man kan ansöka om. Eftersom det i princip råder avtalsfrihet när det kommer till vad som ska stå i avtalet kan säljaren välja att ha med en friskrivningsklausul. Köparen måste såklart vara medveten om friskrivningen innan köpet då den kan spela en avgörande roll för om de vill köpa huset eller inte samt vilket pris de är villiga att betala. Att således ändra ett kontrakt eller avtal i efterhand är nog att anse på gränsen till omöjligt och är inte heller att anse som förenligt med allmänna rättsliga principer.

Det går inte heller att ändra ett avtal om endast den ena av parterna vill det och jag har väldigt svårt att tro att det finns köpare som går med på att en friskrivningsklausul tas in i efterhand. Såvida det inte föreligger några ogiltighetsgrunder som kan häva köpet så är avtalet i detta fall slutgiltigt bindande och jag skulle säga att dina möjligheter att komma fram till ett fristående avtal om en friskrivningsklausul med köparen är mycket små.

Svaret på din fråga är således att det, till min vetskap, tyvärr inte finns någon möjlighet att i efterhand ta in en friskrivningsklausul i ett redan bindande och slutet avtal.

Hoppas att du fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare