FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag25/09/2013

Friskrivning från ansvar vid företagsöverlåtelser

Hej min son ska överlåta sitt företag som är i obestånd till någon person, vad ska man tänka på i överlåtelse pappret så man inte blir skyldig något i efterhand , han har ett AB vill jag säga , Finns lite skatter på en personal som är obetalt " det är ju statligt , blir man skyldig nåt alls , ägare vill bli av med det helt för att slippa bekymmer och övertagaren kommer att ta över och vill driva vidare och betala skulderna

Lawline svarar

Hej!

En grundläggande princip för aktiebolaget som bolagsform är att bolagets ägare endast riskerar det kapital som man tillfört bolaget. Utångspunkten är således att en aktieägare inte ansvarar för bolagets skulder. I ytterst sällsynta fall kan en aktieägare dock hållas skadeståndsansvarig genom 29 kap. 3 § aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551).  Skadestånd förutsätter uppsåt eller grov oaktsamhet.

Som sagt är det väldigt sällsynt att en aktieägare agerat på ett sätt som föranleder skadeståndsskyldighet. Till detta bör tilläggas att det inte finns några möjligheter att friskriva sig från rättshandlingar som redan genomförts. Överlåtelseavtalet mellan din son och den som köper bolaget utgör istället ett bevis på att din son inte längre är aktieägare – avtalet innebär således en friskrivning från ansvar för händelser efter att avtalet börjar gälla.

Sammanfattningsvis medför en obeståndssituation utomordentligt sällan ett betalningsansvar för bolagets ägare.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare