Frihetsberövad utomlands

Konsulärt ekonomiskt Bistånd:

Hej, jag har en nära anhörig som är frihetsberövad utomlands. Han är svenskmedborgare och har stark anknytning till Sverige, då jag bedömer det eftersom han bott i Sverige över 23 år, har tre bröder, en syster och tre barn i Sverige, samt storlokal kännedom.

Min fråga är vilken hjälp personen få och vad som krävs för att få honom överförd från landet Libanon till Sverige.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en svensk grips av polis utomlands har personen i fråga oftast rätt enligt Wienkonventionen (vilken de flesta länder i världen har undertecknat) att få sin ambassad underrättad om vad som har hänt. Därefter ansöker ambassaden om att få kontakt med den frihetsberövade personen och försöker att ta reda på vad personen misstänks för. Ambassaden kan också hjälpa till med att få en offentlig försvarare, mediciner och kontakt med anhöriga.

Det finns ingen rättighet att bli överförd till Sverige och avtjäna sitt straff här. Det är emellertid något som den frihetsberövade kan ansöka om, men frågan tas oftast upp efter att domen i det land han sitter frihetsberövad vunnit laga kraft. För överföring krävs även att både Sverige och domslandet ska samtycka till överföring.

I ditt fall skulle jag således rekommendera att personen du skriver om kräver att få kontakt med den svenska ambassaden/konsulatet i landet, för att kunna gå vidare därifrån.

Du kan läsa mer om information kring frihetsberövande utomlands på regeringens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Återkom gärna om du har några fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare