FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/07/2014

Fri rörlighet för personer inom EU

Var gift med en Svensk i 11 år och skilde mig 8 år sedan och jag bodde kvar i Sverige. Flyttade till London i Januari 2014 och nu ville jag återvända till Sverige, uppgav nya adressen i London till myndigheterna. Får jag återvända.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är mycket som jag inte kan besvara på utan att veta mer om dig. Jag berättar därför lite allmänt vad som gäller.

Alla EU-medborgare har rätt att stanna tre månader i ett annat EU-land. Man har rätt att få stanna längre ifall man kommer till landet för att:
- Arbeta eller driva eget företag
- Studera
- Leva som pensionär
Men får även stanna längre än tre månader om man är självförsörjande.

Jag skulle råda dig att höra av dig till svenska myndigheter för att kontrollera allt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare