FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/02/2018

Fri rörlighet EU sambo

Hej!

Jag är svensk medborgare och min spansk pojkvän skulle flytta till Sverige. Jag har fråga om den fria rörligheten inom EU : om jag bor med honom i Spanien i sex månader- alltså vi båda är folkbokförd eller registrerad i samma adress där i spanien - då om vi flyttar till Sverige efter sex månader kan han få svensk personummer om vi ansöker? Det är räcker att vi är registrerade under samma adress eller måste jag vara aktivt där i spanien (till exempel arbetssökande, student osv.)

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en närstående EU-medborgare ska få uppehållsrätt i Sverige genom att ni varit sambor ska en ansökan hos Migrationsverket göras. Detta kan ske direkt via deras hemsida. Du bör i din ansökan skicka med exempelvis hyreskontrakt eller folkbokföringsbevis som visar att ni bott tillsammans omedelbart innan ni flyttade till Sverige. I ansökan bör ni föra fram att ni är socialt och känslomässigt beroende av varandra och att det är därför ni nu inte vill leva åtskilda. Inga krav finns på att du ska ha varit aktiv på något sätt i Spanien. Svenskt personnummer får man av Skatteverket efter att ha folkbokfört sig här. Det som jag har beskrivit hittills är den fria rörligheten för EU-medborgare beträffande uppehållstillstånd för närstående i Sverige. Därutöver finns fri rörlighet för arbetstagare inom som inte är anknutet till dig som sambo, utan till personen i fråga. Detta innebär kortfattat att alla medborgare har rätt att utöva den fria rörligheten genom att jobba i EU-land såsom Sverige och med detta kommer också rätten att kvarstanna i Sverige. Om din pojkvän inte hittat ett jobb i Sverige än, kan han registrera sig som arbetssökande i Sverige och kan han då visa att han har en ärlig chans att få jobb i Sverige innebär detta också att han har rätt att uppehålla sig här.

Lycka till och hoppas att jag bringade lite mer klarhet i er situation!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare