FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal06/08/2017

Fri prövningsrätt

I annons stod försäljning till högstbjudande. Inga övriga klausuler deklarerades.

Hade högsta bud men fick meddelade på SMS att köparen tagit det näst högsta budet.

Mäklaren säger att det berodde på att jag talade om ett ytterligare besök innan kontraktsskrivning. Detta framkom ingenstans och jag fick inte heller möjlighet att ta ställning till detta. Om jag fått det så var inte detta extra besök ett absolut krav från min sida

Kan jag göra något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Nej, tyvärr kan du inte göra något i den här situationen.

En säljare av en fastighet eller bostadsrätt har s.k. fri prövningsrätt. Denna rätt innebär att säljaren får välja fritt om och till vem man vill sälja sin fastighet. Det finns ingen skyldighet att sälja till den som har lagt det högsta budet eller liknande.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare