Fri bevisprövning - bevisvärdet av ett rekommenderat brev och ett e-postbrev

Hej! Har mail samma bevisvärde som rekommenderat brev om man önskar visa att mottagaren har fått en viss information? Rekommenderat brev känns provokativt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

I Sverige tillämpas inte legal bevisteori, dvs. svaret på din fråga vilket bevisvärde som ska tillmätas ett e-postbrev och ett rekommenderat brev står inte att finna i någon författningstext. Istället råder fri bevisprövning, vilket innefattar såväl fri bevisföring som fri bevisvärdering. Den fria bevisvärderingen innebär att det är rättens uppgift att bedöma vilket värde ett i en rättegång åberopat bevis ska ha i det enskilda fallet.

I det scenario som du beskriver utgör mottagandet av viss information bevistemat, dvs. det är mottagandet av viss information som ska bevisas. En rekommenderad försändelse lämnas bara ut till mottagaren mot kvittens och mot uppvisande av legitimation. Man kan således vara förhållandevis säker på att en rekommenderad försändelse som har kvitterats har kommit adressaten till handa. Samma sak kan inte sägas om vanliga e-postbrev, där man inte sällan vet att mottagaren verkligen fått informationen förrän denne svarar på det första e-postbrevet. Att någon mottagit en försändelse är dock inte synonymt med att densamme tagit del av den information som försändelsen är bärare av.

Slutsatsen blir den, att en rekommenderat försändelse torde kunna tillmätas ett större bevisvärde än ett e-postbrev vid bevisning av bevistemat ”tagit emot viss information”. Det är dock omöjligt att säga till vilken grad de skiljer sig åt i bevisvärde. Bevisvärdet måste avgöras från fall till fall och är beroende av varje enskild rättegångs unika omständigheter.

Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare