Fri bevisprövning

Om jag blir inspelad olagligt på min tomt. Kan det eventuellt användas som bevis i en rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige råder så kallad fri bevisprövning, vilket innebär att i princip all form av bevis är tillåten. Detta innebär att bevis som kommit fram genom brott även dem kan användas i en rättegång. Principen om fri bevisprövning följer av stadgandet i 35 kap. 1 § rättegångsbalken. Det innebär att filmen på dig kan komma att användas som bevis i en rättegång. Däremot kan personen som filmat straffas för detta om samtliga förutsättningar är uppfyllda för brott.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare