Frånträda solidariskt betalningsansvar?

2018-03-01 i FORDRINGAR

FRÅGA

HejJag och min syster har tillsammans ett solidarisk bolon från banken. Min syster äger 100 procent av bostadsrätten Jag och hon står båda för lanen och det är hon som äger bostadsrätten. Jag vill inte vara med längre men min syster vill att jag ska vara med lanet. Fråga: Kan jag säga upp mitt lån från banken?

SVAR

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att vara medlåntagare innebär att man står med på lånet och att man är solidariskt ansvarig för att lånet betalas tillbaka till banken tillsammans med låntagaren. En medlåntagare utgör därför en säkerhet för att banken ska få betalt för det givna lånet eftersom banken kan kräva medlåntagaren på lånet i det fall låntagaren inte kan betala. Genom att ha en medlåntagare stärks låntagarens betalningsförmåga och det ökar chansen för att banken beviljar lånet.

Mitt råd är att kontakta banken som beviljat lånet om du inte längre vill stå som medlåntagare. Rimligtvis kommer banken att göra en bedömning av låntagarens kreditvärdighet för att kunna avgöra om låntagaren ensam kan stå på lånet. Bankens godkännande krävs alltså för att du ska kunna frånträda ditt ansvar som medlåntagare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

He, tack sa mycket for svaret ovan

Faktum ar att min syster kan inte sta ensam for banklanet, eftersom hon ar fortidspensionar och

henes inkomst raker inte till att sta for lanet sjalv

Vad gor jag nu

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag måste dessvärre instämma med min kollega. Du har tyvärr inte någon möjlighet att frånträda ansvaret för lånet, förutom att prata med banken för att kunna finna någon lösning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare