FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/01/2014

Framtvinga försäljning av gemensam bostadsrätt

Min sambo lider av någon sorts tvångssyndrom, är oförmögen att städa och slänga saker och hon blir "galen" om jag försöker göra det. Hon vägrar söka hjälp och jag orkar inte längre. Vi bor i gemensamt inköpt bostadsrätt och har inga barn. För att sälja bostadsrätten behöver den visas/städas (vilket hon alltså inte tillåter). Kan jag framtvinga en försäljning? (Jag har inte råd att betala för två lägenheter...) Hur ser i så fall en sån process ut, hur lång tid tar det etc? Kan _jag_ tvingas flytta ut under processens gång?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Samägande av lös egendom (vilket en bostadsrätt är) kan antingen hanteras med familjerättsliga regler eller med allmänna förmögenhetsrättliga regler. När familjerättsliga regler kan tillämpas så ska dessa tillämpas om inte parterna i förväg har avtalat om att något annat ska gälla.

Beroende på om er bostadsrätt räknas som "samboegendom" eller inte ska sambolagens regler tillämpas. En bostad som är sambornas gemensamma bostad räknas som samboegendom om den införskaffades med avsikten att den skulle brukas gemensamt. Att en sambo flyttar in hos en annan som redan har en bostad gör alltså inte den bostaden till samboegendom,  men om de därifrån flyttar till en under förhållandet inköpt ny bostad så kan man anta att den är samboegendom oavsett vem som betalar hur mycket för den.

Samboegendomen delas upp mellan samborna när samboförhållandet tar slut, vilket sker bl.a. när samborna flyttar isär. Man kan vid samboförhållandets upphörande begära hos domstol att man ska få bo kvar i den tidigare gemensamma bostaden. Man ska alltså inte vara tvungen att flytta för att samboförhållandet ska upphöra och en sambodelning därmed kan komma till stånd.

När samboförhållandet upphör kan vardera part begära att en sambodelning genomförs, i vilken sambornas samboegendom delas upp mellan parterna. Ifall man inte i förväg har avtalat att något annat ska gälla (ofta kallat för att man har tecknat "samboavtal") så är det reglerna i sambolagen som man använder sig av när man delar upp egendomen. Man kan också dela sin egendom på det sätt man själva finner rättvist, ifall bägge parter blir nöjda med detta.

Resultatet av en sambodelning är enligt lagen avsett att spegla de andelar med vilka man bidragit till den gemensamma samboegendomen, vilken utgörs av bostad och bohag. Om man i lika delar har bidragit till att köpa en bostadsrätt så ska dess värde alltså i princip delas mellan parterna. En av parterna kan bo kvar i bostaden, d.v.s. få ensamt ägande i den, då oftast mot att man "köper ut" den andres ägandeandel. Den part som har bäst skäl till att få bo kvar ska få göra så, så länge det är skäligt i stort. Det finns även en möjlighet att begära att få bo kvar i en bostad som inte är samboegendom ifall det finns synnerliga skäl för det (med "synnerliga skäl" kan man läsa "i tämligen extrema undantagsfall").

Lag om samägande
Ifall det är så att ni samäger lägenheten utan att familjerättsliga bestämmelser, d.v.s. Sambolagen, är tillämpliga blir istället lagen om samägande tillämplig. Denna går i korthet ut på att man äger så mycket i egendomen som är proportionellt med vad man har betalat för den, och att ifall parterna som äger egendomen inte kan komma överens om hur egendomen ska förvaltas så kan de på egen hand framtvinga att egendomen säljs på auktion och att värdet som inbringas delas mellan parterna i förhållande till deras ägarandelar. I den här lagen finns också en möjlighet att för en tid få en god man förordnad som ska förvalta egendomen, vilket kanske kan vara av intresse för dig eftersom att lägenheten då skulle kunna städas.

Man skulle alltså kunna säga att ja, du kan nog tvinga fram en försäljning, förutsatt att det är i enlighet med Sambolagens bestämmelser om dessa är tillämpliga. En sambodelning sköter man i första hand själv, men om man inte kan enas så kan man ansöka om att få en bodelningsförrättare till hjälp. Att göra så kan dock innebära både att det tar längre tid och kostar mer pengar - lite beroende på hur "snyggt" man gör delningen - och det smidigaste att göra är alltså att i samförstånd med varandra ordna hur man ska dela upp sina tillgångar mellan sig.

Att framtvinga en exekutiv auktion skulle jag anta också innebär någon slags utgift och rättslig process eftersom att man anmäler till domstol om att få till stånd en exekutiv auktion. Även här kan nog en viss tidsutdräkt förutsättas förekomma.

Utifrån din fråga så verkar det finnas en möjlighet att din partners situation kan påverka hur processerna jag har beskrivit kan komma att se ut. Det verkar finnas många variabler som måste tas med i bedömningen av din fråga, och eftersom att man talar om ganska stora pengavärden när det handlar om bostadsrätter kan det vara en god idé att ta kontakt med en jurist ifall ni inte kan lösa situationen mellan er på egen hand.

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare