Framställande av bild på kända personer

Hej; jag och mina kompisar driver ett uf företag där vi vill skapa posters av kända artister. VI gör bilderna i datorprogrammet Illustrator. Vad finns det för probelm som kan uppstå? rättigheter och sånt? Måste vi kontakta artisterna för att få använda dom på våra posters? Först och främst måste vi väl ha godkänt av fotogafen som tgit bilden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Jag tolkar din fråga som att ni inte faktiskt illustrerar bilderna från början utan har ett redan existerande fotografi som grund. Regler om upphovsrätt finner du här.

Avseende fotografiet är det helt korrekt att du behöver tillstånd från fotografen. Det följer av 49 a § upphovsrättslagen att den som framställt den fotografiska bilden har vissa exklusiva rättigheter. När ni ändrar fotografierna i datorprogrammet sker sannolikt en s.k. bearbetning av fotografiet enligt 4 § upphovsrättslagen, vilket innebär att ni inte får förfoga över det verket i strid med originalet. En muntlig överenskommelse eller via e-mail bör räcka för er del, med tanke på att ni endast är ett UF-företag.

Angående artisterna beror det på vad ni hade tänkt att använda affischerna (?) till. Ifall ni hade tänkt att använda dem till marknadsföring (dvs. reklam) gäller att ni inte får använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas, utan personens samtycke (1 § lagen om namn och bild i reklam). Om det är själva affischerna/posters som ni hade tänkt att sälja räcker det enbart med tillstånd från fotografen. Var dock noga med att tydligt meddela fotografen vad ni hade tänkt att göra med bilderna.

Hör gärna av dig genom kommentarfältet nedan om du har fler frågor. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare