Fraktkostnader för retur av vara vid distansköp

Howdy!

En nätbutik har fria storleksbyten, dvs de betalar för returfrakten om kunden vill ha plagget i annan storlek. Kunden har nu testat alla storlekar som plagget finns i och kommit fram till att plagget inte sitter bra på kroppen oavsett storlek. Köpvillkoren är extremt luddiga och inget anges förutom meningen ”Gratis storleksbyten”. Kunden får självklart stå för det sista plaggets returkostnad, men är det också rimligt att kunden får betala de övriga fraktkostnaderna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mot bakgrund av att plagget köpts på internet är Distans- och hemförsäljningslagen tillämplig. Av 2 kap. 2 § framgår vilken informationsplikt näringsidkaren har gentemot konsumenten innan ett distansavtalet ingås. I 2 kap. 2 § p.10 stadgas att näringsidkaren ska informera konsumenten om den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan. Enligt 2 kap. 3 § ska informationen ges klart och begripligt. Uttrycket "klart och begripligt" innebär att informationen ska ges på ett sådant sätt att konsumenten normalt sett inte har några svårigheter att ta den av den eller förstå den.

Enligt 2 kap. 13 § ska återlämnandet eller återsändandet som huvudregel ske på konsumentens egen bekostnad. Näringsidkaren ska dock stå för kostnaden om denna gått med på det eller brustit i sin plikt att informera om att konsumenten ska stå för kostnaden att varan återställs enligt 2 kap. 2 § p.10.

Det är svårt för mig att i detta fall göra en exakt bedömning då jag inte vet vilken information nätbutiken gav konsumenten innan avtalet ingicks och inte heller har tillgång till avtalet. Om nätbutiken brast i sin plikt att informera köparen innan avtalets ingående om att det var köparen som skulle stå för kostnaden vid en eventuell retur är det dock rimligt att anta att det är nätbutiken som ska stå för returkostnaderna.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare