Fraktkostnad vid avhjälpande

Jag har köpt en soffa av ett företag. Soffan har gått sönder efter ca ett halvår. De har lovat att reparera den hos en möbeltapetserare och sa först att de skulle hämta soffan från mig. Dock bor jag 20 mil från affären och då ändrade de sig och sa att jag själv är ansvarig för att få dit soffan. Dock har jag själv inget släp. Måste jag själv stå för frakten dit och hem eller vad gäller? När vi köpte soffan tog vi själv och körde hem den då vi hade ett hyrsläp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga! Du har i egenskap av konsument införskaffat en soffa av en näringsidkare, varför konsumentköplagen blir tillämplig. Vid fel i vara har du i första hand rätt till avhjälpande (reparation) eller omleverans om inte detta medför en oskälig kostnad för näringsidkaren (26 § första stycket konsumentköplagen). Huruvida något är en oskälig kostnad bedöms utifrån felets betydelse, varans värde i felfritt skick och om en annan åtgärd kan utföras med väsentligt lägre pris för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen (26 § andra stycket konsumentköplagen). Om det exempelvis skulle vara betydligt billigare för säljaren och inte vara väsentligt olägligt för köparen att företa omleverans istället för reparation, har säljaren rätt att göra detta. I ditt fall är reparation en lämplig åtgärd som säljaren ska utföra utan kostnad för dig och inom skälig tid (26 § tredje stycket konsumentköplagen). Att åtgärden ska vara utan kostnad betyder att du som köparen inte ska stå för fraktkostnaderna (jfr art. 3.4 konsumentköpsdirektivet).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare