FrågaFAMILJERÄTTGod man20/12/2016

Frågor om förvaltares befogenheter

Hej! Får en förvaltare bestämma över dennes huvudman och huvudmannens sambo om dem får ha ett förhållande relation?

Får en förvaltare lägga sig i om saker som rör sin huvudmans barn?

Får en förvaltare lägga sig i huvudmannens sambos privatliv?

Får en förvaltare vara förvaltare åt en huvudman om hon/han står hos kronofogden?

Får en förvaltare gå in i huvudmannens boende utan att meddela det om huvudmannen inte är hemma?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar med att förklara lite allmänt om vad förvaltarskapet innebär. Jag går sedan vidare till att besvara dina frågor i tur och ordning.

FB = Föräldrabalken.

De centrala reglerna om förvaltarskap går att hitta i FB 11 kap. 7-11§. Där stadgas att den som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande är ur stånd att vårda sig eller sin egendom kan få en förvaltare förordnad åt sig av domstol. En förutsättning för att förvaltare ska förordnas är att det inte är tillräckligt att en god man förordnas eller att den enskilda kan få hjälp på något mindre ingripande sätt. Eftersom förvaltarskapet innebär ett stort ingrepp i den enskildes personliga integritet så är domstolarna restriktiva med att förordna förvaltare.

Förvaltaruppdraget kan sägas omfatta en eller flera av följande delar: Bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Att bevaka huvudmannens rätt kan innebära att se till denna får vårdinsatser eller bidrag, att förvalta egendom innebär att ta hand om ekonomiska angelägenheter och sörja för person innebär bland annat frågor om huvudmannens vård och fritid. Ett förordnande kan antingen omfatta all huvudmannens egendom alternativt vara begränsat till viss egendom, exempelvis en fastighet eller en viss del av den enskildes egendom.

Förvaltarskapet innebär att förvaltaren har ensam rådighet över huvudmannens egendom och företräder denne i alla angelägenheter som rör uppdraget. Huvudmannen har alltså ingen rättslig handlingsförmåga när det gäller den egendom som omfattas av uppdraget utan det är förvaltaren som bestämmer.

1. Får en förvaltare bestämma om huvudmannen och dennes sambo får ha en relation?

Nej. Om en person får ha en relation eller inte är inget som kan omfattas av ett förvaltarförordnande. Detta är alltså något som huvudmannen själv bestämmer fullt ut.

2. Får en förvaltare lägga sig i om saker som rör sin huvudmans barn?

Här är det viktigt att skilja på de rättsliga begreppen förmyndare och vårdnadshavare. Förmyndaren bestämmer i rättsliga angelägenheter och vårdnadshavarens ansvar omfattar frågor om barnets personliga angelägenheter. FB 6:11. Om en person är satt under förvaltarskap så får denne inte vara förmyndare för sina barn, detta framgår av FB 10:1. Det innebär inte att förvaltaren blir förmyndare för barnen, en särskild förmyndare måste utses av överförmyndaren. Att ha förvaltare innebär alltså inte att man inte kan vara vårdnadshavare. En annan sak är att om huvudmannen har små barn så kan förvaltarens beslut påverka dessa i hög grad

3. Får en förvaltare lägga sig i huvudmannens sambos privatliv?

Eftersom det är huvudmannen som är satt under förvaltare och inte dennes sambo så har inte förvaltaren överhuvudtaget något att göra med sambon eller dennes angelägenheter. Det kan dock tilläggas att problem kan uppkomma om huvudmannens och sambons ekonomi blandas ihop och det därmed är oklart vilka tillgångar som tillhör sambon respektive huvudmannen.

4. Får en förvaltare vara förvaltare åt en huvudman om hon/han står hos kronofogden?

Enligt FB 11:20 så ska en förvaltare som kommer på ekonomiskt obestånd och på grund av detta är olämplig för uppdraget entledigas. Att ha skulder hos kronofogden är en stark indikation på ekonomiskt obestånd. Det är överförmyndaren som fattar beslut i denna fråga. Troligen får personen alltså inte vara förvaltare om denne har skulder hos kronofogden men det är alltså överförmyndaren som har beslutanderätten här.

5. Får en förvaltare gå in i huvudmannes boende utan att meddela detta när huvudmannen inte är hemma?

Det ingår regelmässigt i uppdraget att förvaltaren ska besöka huvudmannen. Att en förvaltare går in i huvudmannens boende utan att meddela detta när huvudmannen inte är hemma är dock något som rent generellt låter tveksamt. Man får dock se på förordnandet och vad detta omfattar samt de närmare omständigheterna kring varför förvaltaren gjorde på det sättet.

Hoppas du har fått svar på dina funderingar.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare