FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/03/2015

Frågor kring makars egendomsförhållanden

Hej! Min man vill köpa ett fritidshus men inte jag. Han vill då köpa det med pengar från sin enskilda firma och huset skulle då vara hans. Är detta möjligt? Kan en make/maka köpa ett hus som den sedan blir enskild egendom? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Under ett äktenskap äger vardera maken sin egen egendom själv och svarar för sina egna skulder ensam, se 1 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken. Ett äktenskap medför således inte att makarna automatiskt blir delägare i den andre makens egendom. Om äktenskapet upphör ska dock värdet av all makarnas respektive egendom som inte utgör enskild egendom, med avdrag för ett värde som motsvarar respektive makes skulder, delas lika mellan makarna vid en bodelning, se 7 kapitlet 1 §, 9 kapitlet 1 §, 10 kapitlet 1 § och 11 kapitlet 1 - 3 §§ Äktenskapsbalken.

Om din man köper ett fritidshus utan att du bidrar med någon form av ekonomisk insats kommer fritidshuset således, under äktenskapet, att tillhöra honom ensam.

Vid en eventuell skilsmässa mellan er kommer dock värdet av fritidshuset, förutsatt att pengarna han köpte fritidshuset för inte utgjorde enskild egendom, att utgöra en del av bodelningen varmed du indirekt kommer att få ta del av värdet av fritidshuset, förutsatt att din man inte har stora skulder eller att du inte har egendom till stora värden som ingår i bodelningen.

För att din mans pengar ska utgöra enskild egendom krävs enligt 7 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken att någon av följande situationer föreligger:

1. Du och din man har skrivit ett äktenskapsförord om att pengarna ska vara din mans enskilda egendom,

2. Din man har fått pengarna i gåva och gåvogivaren har föreskrivit att gåvan ska vara din mans enskilda egendom,

3. Din man har fått pengarna genom testamente eller genom arv med förbehåll om att pengarna ska vara din mans enskilda, eller

4. Din man har fått pengarna från en livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller från privat pensionssparande som tecknats av någon annan än din man och denna person har föreskrivit att din man får pengarna som enskild egendom.

Mot bakgrund av att pengarna som din man planerar att använda för att köpa fritidshuset med kommer från hans enskilda firma låter det osannolikt att något av dessa krav är uppfyllt. Pengarna utgör då inte enskild egendom varmed inte heller fritidshuset som pengarna köps med kommer att utgöra enskild egendom. Fritidshuset kommer därför att ingå i en eventuell bodelning mellan er varmed du kommer att få ta del av dess värde, detta förutsatt att din man inte har stora skulder eller att du inte äger egendom till stora värden som ska ingå i bodelningen.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare