Frågor angående arv och testamente

Jag har barn men min sambo har inga barn. Vi ska ändra vårt testamente. Kan vi göra det utan att anlita vår advokat som vi hade när vi upprättade vårt nuv. testamente. Vi ska utesluta ett barnbarn+ett barn. Vi vet att arvslotten kan man aldrig utesluta. Bohaget är det detsamma som porslin,tavlor, silverbestick m.m.? Kvarlåtenskap är det detsamma som ekonomi? Äldsta sonen kommer få ett personligt brev som skall läsas privat tillsammans med sina bröder + barnen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Din första fråga rör ändring av testamente. För att ändra ett testamente bör man förstöra det befintliga testamentet och sedan upprätta ett nytt. Det är inte att rekommendera att skriva över eller ändra i dokumentet då det kan resultera i svårigheter med att tyda testatorns egentliga vilja. När ni upprättar ett nytt testamente måste det uppfylla samma formkrav som det första testamentet. Formkraven för ett testamente regleras i 10 kap i ärvdabalken. Testamentet ska vara skriftligt och underskrivet av testatorn. Två vittnen ska närvara och skriva under vid detta tillfälle. Vittnen får inte vara under 15 år eller på grund av psykisk störning sakna insikt om handlingens betydelse. De får inte heller vara testatorns make, sambo, närstående i rätt upp- eller nedstigande led, styvförälder eller styvbarn. Inte heller syskon får agera vittnen. Om det skulle vara så att testatorn har en förmyndare, god man eller förvaltare kan inte någon av dessa utföra uppgiften. Testamentet ska även vara daterat.

Enligt ärvdabalken finns det även möjlighet att göra tillägg till ett redan befintligt testamente. Detta finner Du i 10 kap 6§. För tillägget krävs det att formkraven ovan följs.

Din andra och tredje fråga rör begreppen bohag och kvarlåtenskap. Enligt 6§ sambolagen utgör sambors bohag av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. T ex det som du själv räknar upp; porslin, tavlor, silverbestick. Däremot är egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål inte att räkna som sambors gemensamma bohag, .

Begreppet kvarlåtenskap är de samlade tillgångar som en person har efter bodelning.

Hoppas detta var svar på dina frågor!

Linn Kanter PergamentRådgivare