FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/03/2018

Frågan om lagenlig husrannsakan

Hej !

Jag är en kvinna på 62 år som undrar om det verkligen gick rätt till när polisen gjorde en husrannsakan hos mej.

Samma dag som någon rånar en kiosk där bytet blev en mobil och lite kontanter så fick jag besök av en kille som är i 25.års åldern som jag känner ytligt.

Han kom för att hämta upp en vän till mej som var här, han var i lägenheten i ca 5 - 10 minuter.

Jag hörde senare på dagen att han var misstänkt för rånet och att han satt anhållen.

En eller två dagar senare så kom polisen hit och gjorde en husrannsakan, när jag öppnade dörren

så såg jag att dom hade en stor kofot och en sån där som man slår in dörrar med. Om jag inte hade öppnat

dörren så skulle dom ha brytit/slagit in dörren sa dom. Jag beordrades att sitta still i vardagsrummet

tillsammans med en polis. Husrannsakan tog 3 - 4 timmar. 25-åringen var fortfarande anhållen då.

Hade dom verkligen rätt att göra en husrannsakan hos mej på dom grunderna +

25-åringen blev släppt dagen efter att polisen var här, han är också friad från misstanke om rån.

Om polisen inte hade rätt att gå in hos mej så vill jag anmäla det, vart vänder jag mej då ?

Det kanske är bäst att nämna att jag själv vid flera tillfällen är dömd till kortare fängelsestraff för narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Frågan som Du önskar få besvarad är huruvida husrannsakan utförts enligt lagen.

Har det gjorts en lagenlig husrannsakan?

Husrannsakan regleras i 28 kap i rättegångsbalken (RB). Kapitlet gör skillnad på dels "reell husrannsakan", dvs. sökandet efter föremål och personell husrannsakan där sökandet går ut på att hitta en person. I förevarande fall har mannen anhållits. Därmed är det den reella husrannsakan som aktualiseras. Detta stadgas i 28 kap. 1 § RB.

En husrannsakan får företas i hus, dvs. i bostad (1 §). En annan förutsättning är brottet som misstänkts ha begåtts, måste ha fängelse som möjlig påföljd. Rånbestämmelsen stadgar fängelse (8:5 brottsbalken). Vidare krävs det att det finns "skälig anledning att brott att brott förövats" (28 kap. 1 § RB). Beviskravet är lågt och kan företas när en förundersökning har gjorts. Eftersom ett anhållande har gjorts så har det funnits goda skäl för misstänkte. Detta beviskrav kan därför anses vara uppfyllt.

Eftersom husrannsakan inte gjordes hos den misstänkte, utan hos annan (dvs. Er), så krävs det synnerlig anledning att man ska finna beslagsobjekt eller säkra bevis om brottet. Det krävs således mycket starka skäl, dvs. det ska föreligga faktiska omständigheter som påtagligt visar att man med fog kan förvänta sig att uppnå resultatet med åtgärden (dvs. hitta föremål som är av vikt för brottets uppklarande). Frågan är om sådana omständigheter har förelegat i detta fall.

Om polisen på goda grunder har ansett att de skulle finna något av värde i lägenheten (t.ex. stöldgodset eller annat), så har husrannsakan gjorts korrekt. Det är svårt utifrån de omständigheterna att avgöra om de haft tillräckliga skäl. Omständigheten att den misstänkte vistats hos dig, kan tala för att polisen haft fog för sin misstanke att något viktigt objekt kunde hittas där för bevisningen i målet.

Vidare måste en proportionalitetsbedömning göras (28:3 a RB). En husrannsakan får endast beslutas "om skälen för åtgärder uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden […] för något annat motstående intresse". Polisen måste således väga Ditt intresse av att bli föremål för husrannsakan och väga det mot hur viktigt det är för brottets avklarande. Om det på goda grunder kan anses att polisen har gjort en välavvägd bedömning, så har en husrannsakan utförts i enlighet med lagen.

Om Du anser att, givet omständigheterna, att polisen gjort fel så kan kan du alltid göra en anmälan (här).

Jag hoppas att Din fråga besvarats. Vid fler funderingar eller frågor, kontakta gärna Lawline igen så hjälper vi Dig.

Lawline RådgivareRådgivare