FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/07/2013

Frågan behöver preciseras.

Hej, Jag undrar över hur man bevisar dolt samägande och om jag och mina syskon är dolda samägare? Jag och mina syskon har ärvt efter vår mor som gick bort 2012, hon ägde en fastighet tillsammans med sin make(ej vår far). Fastigheten är högt belånad och ytterst lite av dessa pengar har använts till förbättringar av huset. Istället har pengarna investerats i en husbil som mannen idag står på. De har upprättat äktenskapsförord och enligt detta ska mannen äga det han står på. Husbilen är införskaffad gemensamt, båda har finansierat den och den har använts för gemensamt bruk. Med vänliga hälsningar från Kristina

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Din frågeställning behöver preciseras. Vad gäller dold samäganderätt gäller detta enbart för bostäder. Ni kan således inte ha dold samäganderätt i husbilen eller bohaget efter er mor.

Lawline RådgivareRådgivare