Fråga om villkor för andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet

Hej, finns det lagliga villkor för andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenheter? Vilka är de i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring uthyrning i andrahand av bostadsrätt regleras i bostadsrättslagen.

Samtycke från bostadsrättsföreningen eller tillstånd från hyresnämnden

För att få hyra ut bostadsrätt i andrahand krävs först och främst samtycke från bostadsrättsföreningen (se här). Går inte bostadsrättsföreningen med på andrahandsuthyrningen kan uthyraren istället vända sig till hyresnämnden och söka tillstånd. (se här) Lämnar hyresnämnden tillstånd behövs inte bostadsrättsföreningen samtycke. Här kan tillstånd sökas.

Exempel på när bostadsrättshavaren kan ha rätt att upplåta sin lägenhet i andra hand:

- Provbo med sambo

- Bereda närstående bostad

- Arbete på annan ort

- Studier på annan ort

- Tillfällig vistelse på annan ort

Beviljad uthyrning brukar ges om 1 år i taget, men det kan givetvis variera från fall till fall.

När kan föreningen ha anledning att vägra tillstånd?
Om det redan är många bostadsrätter upplåtna i andra hand och det är svårt att tillsätta personer till förtroendevalda poster kan bostadsrättsföreningen ha rätt att neka uthyrning. Detta brukar vara vanligt i små bostadsrättsföreningar.

Viktigt att tänka på är att andrahandsuthyrning utan samtycke eller tillstånd från hyresnämnden kan leda till att uthyraren går bostadsrätten förlorad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare