Fråga om vem som har bäst rätt till bostaden

Hejsan!

Det är så att jag och min man är mitt uppe i en separation och den har nu varit rätt långdragen, att vi ena stunden vart sams för att sedan falla tillbaka till att separera. Vi har bott tillsammans i 2år nu, i början hade han denna lgh som ref-lgh / andrahand ifrån kommunen för att sedan få sitt förstahandskontrakt. Och under hela denna perioden som han haft lägenheten har jag också bott här. Fick för 1år sedan lov av hans handläggare att skriva över min adress hit då vi fick ett barn ihop. Och det var innan han fick sin förstahandskontrakt, och nu vill han att jag skall flytta. Jag har svårt att få en egen bostad pga skulder och skall börja plugga till hösten och barnets dagis ligger nära bostaden . Vi har redan kommit överens om att barnet skall bo med mig när vi separerat, han står på kontraktet och inte jag. Vem har mest rätt till bostaden ? Han är knappt här ens då han jobbar mycket . Samt att under detta året har han slängt ut mig ett antal gånger för att sedan be mig o barnet komma hem igen. Vilket är psykiskt påfrestande och som jag ser på saken - psykisk misshandel rent ut sagt, att behandlas som en jojo. Jag o barnet behöver lugn o ro och stabilitet, inte när han känner för det. Tack i för hand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med beklagar jag den knepiga situationen du hamnat i.

Samboegendom
När ett samboförhållande upphör görs en bodelning om någon av samborna begär det (se här). I bodelningen ska sedan samboegendomen delas lika. Vad som räknas som samboegendom är bostad samt bohag (möbler, hushållsmaskiner och liknande) om egendomen införskaffats för gemensam användning (se här). Dvs, skaffade din sambo lägenheten med avsikt att ni två skulle bo där gemensamt så är den att anse som gemensam och i sådant fall har ni lika mycket rätt till lägenheten, även om enbart han står på kontraktet (se här).

Vem har rätt bäst till en bostad?
För att den enda sambon ska få överta den gemensamma bostaden ska det först och främst vara skäligt och därefter ser man efter vem som har bäst rätt till bostaden (se här). En faktor som kan väga in är om det finns barn i hushållet och den ena ska ha vårdnaden om barnet, precis som i ert fall. Hänsyn kan även tas till hur möjligheterna ser ut att skaffa en ny bostad.

Om det inte räknas som gemensam bostad:

Skulle det ändå visa sig att bostaden inte räknas som er gemensamma, utan att den enbart tillhör din sambo, har du fortfarande en chans att få bostaden vid en bodelning (se här). Här ska man också väga in vem som bäst behöver bostaden och finns inte barn med i bilden krävs det synnerliga skäl för att få behålla bostaden. Kravet här är alltså högre ställt men eftersom det finns barn med i ert hushåll och du ska ha ensam vårdnad om barnet så finns det goda möjligheter för dig att få bo kvar i bostaden.

Avslutning

Om ni inte kommer överens om vem som ska få rätt till bostaden kan du ansöka hos domstolen om att få en bodelningsförrättare som hjälper till med det. Ansökan ska göras hos en tingsrätt där någon av dig eller din sambo var folkbokförda den 1 november föregående år (2016 alltså).
Begäran om bodelning måste göras senast 1 år efter det att ert förhållande tagit slut (se här).

Här kan du läsa mer om det och hur du/ni ska gå tillväga!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie StrömRådgivare