FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/03/2014

Fråga om veckovila

Hej!

Har en fråga om arbetstid som jag inte blir klok på. I §14 Arbetstidslagen står det att man ska ha minst 36 timmars ledighet inom en sjudagarsperiod. Så kallad veckovila. På mitt arbete har jag ibland jobbat tio dagar i rad då fabriken där jag jobbar är öppen 365 dagar om året. Jag jobbar alltså från måndag till onsdag veckan därpå i vissa fall. Efter tiodagarspassen är jag ledig från tors-sön och där efter vanlig vecka från mån-fre.

Hur är detta möjligt då lagen säger annat? Har kollat i mitt kontrakt och där står inget om att sådana långa pass kan förekomma. Arbetstidslagen är ju i viss mån dispositiv men eftersom det inte står något om tiodagarspass bör ju lagen gälla kan man tycka.

Har läst att man kan klumpa ihop två veckovilor (36h + 36h) och då stämmer det ju att jag kan jobba tio dagar i rad. Det som jag inte förstår är hur det kan gå ihop när lagtexten uttryckligen nämner "sjudagarsperiod" . Är det kanske så att det finns olika regler om det beroende på bransch? Jobbar för övrigt inom industri/livsmedel

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du säger föreskriver 14 § arbetstidslagen att man inom en sjudagarsperiod ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet, så kallad veckovila. En sådan sjudagarsperiod behöver inte börja vid ett dygnsskifte mellan två kalenderdagar (d.v.s. kl 00.00) eller sammanfalla med kalendervecka. I praktiken kan perioden börja tisdag kl 11.00 och sedan pågå till nästa tisdag samma tid. Däremot ska sjudagarsperioderna vara desamma under en längre tid.

Den sammanhängande veckovilan måste ges någon gång under denna sjudagarsperiod, men den måste inte ges regelbundet. Man måste alltså inte alltid jobba cirka sex dagar och sedan vara ledig. Genom att placera ut ledigheten i början av period 1, och sedan slutet av period 2, kan man därför få upp till elva ”arbetsdygn” i rad. Det är därför förenligt med 14 § arbetstidslagen att som ni gör arbeta 10 dagar i sträck. Du har antagligen första sjudagarsperiodens vila i 36 timmar innan du börjar arbeta på måndagen, och efterföljande sjudagarsperiods vila i 36 timmar efter att du har arbetat färdigt nästföljande onsdag. Detta är möjligt om din sjudagarsperiod räknas från exempelvis lördag till lördag.

Jag hoppas att mitt svar har kunnat klargöra läget lite mer!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare