FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/01/2015

Fråga om växelvis boende vid gemensam vårdnad

Har gemensam vårdnad om vår dotter, 5 år i aug. Nu skall mamman flytta till estland(hon har sina rötter där) hon har föreslagit växelvis boende 14 dar.

Kan hon göra så här slita henne från all social trygghet med dagis,pappa, syster, farmor,farfar,kamrater osv. Fraktas fram o tillbaka på en estlandsfärja, jag mår illa av tanken. Vilka chanser skulle jag ha i en rättslig prövning om att få stop på detta och till och med ev få vårdnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler som rör vårdnad, boende och umgänge med barn finner du främst i Föräldrabalken (FB), som du hittar här.

I alla frågor gäller att barnets bästa ska vara avgörande, 6 kap 2 a §. Där stadgas att barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna är särskilt viktigt. Man ska även lägga stor vikt vid barnets egen vilja (givetvis med beaktande av hur gammalt barnet är och hur moget det är att fatta sådana beslut).

I 6 kap 14 a § sägs att domstolen, på talan av en eller båda föräldrarna, får besluta vem av föräldrarna som barnet ska bo hos. Detta gäller när föräldrarna har gemensam vårdnad, annars är det vårdnadshavaren som beslutar var barnet ska bo. En vanlig lösning är att barnet bor växelvis hos båda föräldrarna, men detta kräver givetvis att föräldrarna bor relativt nära varandra. Att pendla mellan Estland och Sverige två gånger i månaden är som du skriver en orimlig lösning, som skulle påverka ert barn mycket negativt. Med beaktande av barnets bästa är det viktigt att skapa en trygghet för barnet; hon måste kunna behålla uppbyggda kontakter med släkt, kompisar, förskola/skola osv. En avvägning måste alltså göras mellan er dotters behov av att bo regelbundet hos sin mamma, och hennes behov av en fast punkt i tillvaron - att få bo kvar i den miljö hon är van vid, vilket brukar kallas kontinuitetsprincipen och ofta läggs stor vikt vid i domstolen.

Om mammans flytt blir av, har du alltså goda skäl att argumentera för att du är mest lämpad som boendeförälder, då det är troligast att er dotter mår bäst av att bo kvar i sin nuvarande stad i Sverige och inte flytta till ett främmande land. Givetvis spelar även er dotters egen vilja och tankar in i bedömningen.

Om du även vill få egen vårdnad av er dotter, kan du väcka talan enligt 6 kap 5 §. Du bör argumentera likt ovanstående, och påtala att det praktiskt mest lämpliga när föräldrarna bor så långt ifrån varandra är att en av dem har rätt att fatta vardagliga beslut som rör barnet utan att först behöva rådfråga den andre. Om du och mamman har samarbetssvårigheter bör detta också påtalas, då det kan gå ut över barnet och tala för att det är bättre att en av er har vårdnaden.

Slutligen kan även nämnas att barnet har rätt till umgänge med den förälder det inte bor hos, se 6 kap 15 §, och du som boendeförälder ska efter vad som är skäligt hjälpa till med resekostnader till den andra föräldern, 6 kap 15 b §. Dottern ska ha rätt och möjlighet att behålla en god och nära relation till sin mamma, något du som eventuell ensam vårdnadshavare och boendeförälder är skyldig att i möjligaste mån verka för.

Stort lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare