Fråga om våldtäkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn

Hej! En morgon i mitten av December 2013 bankade polis på min ytterdörr, jag öppnade och minst 7 civilklädda poliser ville komma in och göra husrannsakan. Dom ville inte säga varför eller i vilket syfte. Dom tog min dator, mobiltelefon, filmkamera, attacheväskor, mm och fotograferade hejvilt överallt. På polishuset blev jag "intervjuad" av en polis och varpå jag frågade igen om husrannsakan och varför jag var där. Hon svarade att: en då 9 årig flicka påstår att du har haft dina fingrar i hennes springa. Jag frågade när det skulle ha hänt och hon svarade 1998. Jag bestred på det kraftigaste att jag gjort något sådant. Jag är i det närmaste övertygad om att jag får någon form av straff men vilket straff tror ni? Mvh.

Lawline svarar

Hej,

Av din fråga är det svårt att avgöra vilket eventuellt brott du kan anses vara skyldig till. Frågan är om den gärning du är anklagad för utgör någon form av samlag eller annan sexuell handling (som är jämförlig med samlag) med barn under femton år. I sådana fall föreligger det en risk att du blir åtalad för våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 § brottsbalken (BrB).

Anses brottet som avses i 6 kap. 4 § BrB eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anses som mindre allvarligt, kan det inträffande istället utgöra sexuellt utnyttjande av barn. Se 6 kap 5 § BrB.

Praxis på området har ändrats på så vis att begreppet sexuell handling träffar en större krets handlingar som har en påtaglig sexuell prägel eller andra handlingar som har i syfte att kränka offrets sexuella integritet. Högsta domstolen har även konstaterat att vissa handlingar alltid ska anses ha påtaglig sexuell prägel. Ett angivet exempel är att föra in fingrar eller föremål i en kvinnas underliv. Vid sådana fall saknar avsikten bakom handlingen någon betydelse. Se närmare i Högsta domstolens avgörande från 2013-06-13 i mål B 1195-13.

I och med att gärningen inträffade 1998 kan det vara värt att nämna något kring preskriptionstider vid brott. Normalt räknas preskriptionstiden från tidpunkten då brottet begicks. Vid våldtäkt mot barn räknas däremot preskriptionstiden först från och med dagen då den utsatta personen fyller 18 år. Detta betyder att våldtäkt mot barn preskriberas som tidigast när den utsatta personen fyller 28 år oberoende av när våldtäkten i sig ägde rum. Se närmare 35 kap. 4 § andra stycket BrB.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare