Fråga om vad som händer när man inte kommer till jobbet under sin uppsägningstid

Hej! Har precis blivit uppsagd från en provanställning, i avtalet så står det att det är 2 veckors uppsägningstid men vad händer om jag inte dyker upp på arbetet den tiden ut när det är dom som sagt upp en? Dom går inte under något kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom avtalsrätten finns en stark princip som heter "Pacta sunt servanda", vilket betyder att avtal ska hållas, se här. Du har därför en skyldighet att arbeta under uppsägningstiden. Enda anledningen till att du ska få sluta omedelbart är om arbetsgivaren dröjt med att betala ut lönen under en längre tid, om hen undanhåller dig från arbetsuppgifter eller om hen gör sig skyldig till misshandel eller något annat brott, se här.

Genom att inte arbeta under uppsägningstiden gör du dig skyldig till kontraktsbrott och då kan din arbetsgivare hålla inne din innestående lön. Men det krävs att arbetsgivaren kan visa att de gjort en förlust genom att du inte höll ert avtal.

Om du inte vill arbeta dina sista två veckor är en rekommendation att du pratar med din arbetsgivare så denne kan få möjligheten att hitta en ersättare. Du får även vara beredd på att arbetsgivaren kan hålla inne en del av din lön!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare