Fråga om vad som gäller vid uppsägning av lokal när kontrakt inte finns upprättat

Hej,

Vad gäller vid uppsägning av lokal när skriftligt kontrakt saknas mellan parterna? Hyresvärden godtar inte uppsägningen av lokalen utan hänvisar till villkoren för uppsägning av lokal. Om kontrakt aldrig upprättats mellan hyresvärden och företaget gäller villkoren trots allt?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav på hur ett hyresavtal ska upprättas. Ett muntligt avtal väger därför lika tungt som ett skriftligt, även om ett skriftligt givetvis är lättare att bevisa, se här. Ni blir alltså bundna av det muntliga även fast inget kontrakt upprättats er emellan. Om ingen specifik uppsägningstid avtalats blir istället villkoren för uppsägning enligt hyreslagens regler tillämpliga.

Uppsägningstiden blir sedan olika beroende på om avtalet löper på bestämd eller obestämd tid.

För hyra av lokal som löper på obestämd tid är uppsägningstiden 9 månader, se här.
För hyra av lokal som löper på bestämd tid blir uppsägningstiden 3 månader om hyrestiden är längre än 3 månader men inte längre än 9 månader, eller 9 månader om hyrestiden är längre än 9 månader, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare