FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/02/2015

Fråga om urkundsförfalskning

Bästa.

Efter en skilsmässa 2 år sedan, så har vi bodelningen klarats upp, dock så tycker min fd, hustru att hon känner sig för fördelad angående uppdelningen av skulderna,

- hon vill därför göra en polisanmälan om urkundsförfalskning gällande en låne ansökan som gjordes under gällande äktenskap låneansökan var på 1000000 kr där hon påstår sig inte har skrivit under lånehandlingen, (lånet genomfördes aldrig).

Vad kan hända och hur bör man gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Urkundsförfalskning regleras i 14:1 Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700
Den som obehörigen, genom att skriva eller på liknande sätt ange en annan persons namn eller på annat sätt, framställer en falsk urkund eller ändrar eller fyller ut en äkta urkund döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Du skriver inte i din fråga hur lång tid det har gått sen lånet togs. Men om åklagare eller polis skulle kontakta dig bör du redogöra för alla omständigheter tex att exhustrun inte känner sig nöjd med bodelningen, tidpunkten när lånet togs och att hon anmälde dig efter skilsmässan.

Om du pekar på dessa omständigheter så är det mycket möjligt att denna polisanmälan inte går längre.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och jag önskar dig lycka till. Om något skulle vara oklart eller om du vill att jag ska förtydliga något i mitt svar är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare