Fråga om uppsägningstid vid avtal som löper på bestämd tid

Uppsägningstid av en andrahandsuthyrning av en hyresrätt.

Hej Jag bor i andrahand det är en tidsbegränsad kontrakt (ett år). Vi har avtalat en uppsägningstid på en månad. Jag tänkte inte på det då, men nu vill personen jag hyr ifrån flytta tillbaka innan kontraktet har löpt ut och jag har mindre än en månad. Jag försökte läsa på lite och på ganska många ställe står det att uppsägningstiden ska vara 3 månader. Har jag lyckats avtala bort den?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hyresavtalet är tidsbestämt spelar ingen roll, det kan ändå sägas upp i förtid.

Hyreslagen syftar till att skydda hyresgästens intressen gentemot hyresvärde, inte tvärtom. Hyreslagen är därför tvingande i den mån reglerna är till fördel för hyresgästen. Det innebär att om hyresavtalet inte är mer fördelaktigt för hyresgästen än vad som sägs i hyreslagen, är det hyreslagens regler som gäller (se här).

Uppsägningstiden för tidsbestämda hyresavtal ska vara 3 månader, men det förutsätter att du som hyresgäst har hyrt lägenheten i minst 3 månader (se här).

Den 1 månads uppsägning som står i ert avtal kommer därför gälla för dig om du skulle vilja säga upp avtalet, medan din hyresvärd omfattas av 3 månaders uppsägningstid. Om personen du hyr av vill flytta hem tidigare har du som hyresgäst alltså tre månader på dig att hitta ett nytt boende!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare