Fråga om uppsägningstid vid avtal som löper på bestämd tid

Hej!

Jag ska hyra en lägenhet i andrahand from 170501 till 180428 då den nuvarande hyresgästen skall provbo med sambo. Vi har muntligt avtalat om 3 månaders ömsesidig uppsägningstid. Om det skulle vara så att hen gör slut med sin sambo, kan hen kräva att jag flyttar ut efter 3 månader eller har jag laglig rätt att ha kvar lägenheten till och med 180428?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyresavtal som löper på bestämd tid är det 3 månaders uppsägningstid som gäller, om inte längre tid har avtalats (se här). I detta fall har ni varken avtalat om längre eller kortare tid än 3 månader och därför är det 3 månader som gäller. Vill den nuvarande hyresgästen flytta tillbaka har du alltså 3 månader på dig att flytta därifrån!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare