Fråga om uppsägningstid vid avtal som löper på bestämd tid

Hej, min dotter hyr en hyreslägenhet i andrahand, avtal har ingåtts enl mall från hyresgästföreningen, avtalets giltighet är tidsbegränsat till 11 månader (slutdatum 31/7-17) och det står angivet 3 mån uppsägningstid. Min dotter vill nu säga upp lgh och meddelat det muntligt till hyresvärden. Han menar nu att hon inte får säga upp avtalet och att angivet 3-mån uppsägningstid enbart gäller han som hyresvärd.

Det känns orimligt, vad är rätt och fel?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka uppsägningsregler gäller för hyresrätter?
En hyresgäst har alltid tre månaders uppsägningstid oavsett om hyresavtalet löper på bestämd eller obestämd tid, se här. Det går även att avtala om kortare uppsägningstid men eftersom att det framgår av avtalet att det är 3 månader som gäller så har din dotter rätt till 3 månader uppsägningstid.

Jag föreslår att ni vänder er till hyresnämnden för hjälp om ni inte lyckas lösa det på egen hand med hyresvärden!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare