FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/10/2017

Fråga om uppsägningstid för timanställning utan kontrakt

Hej! Jag vill säga upp mig från en timmanställning med kontrakt på 5h/v, saken är att jag skrev aldrig under kontraktet o har inte heller fått en kopia på det, har jag då oavsett en månads uppsägningstid eller har jag rätt att gå direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkrav för anställningsavtal?

Ett anställningsavtal har inte några formkrav. Avtalet kan därför ingås skriftligen, muntligen eller genom konkludent handlande. Att ett anställningsavtal föreligger genom konkludent handlande innebär att både arbetsgivaren och arbetstagaren agerar som om ett avtal föreligger. Med andra ord kan ett anställningsavtal ingås utan att avtalet skrivits på.

Att vara timanställd innebär att man blir anställd vid varje enskilt arbetstillfälle. Det i sin tur innebär att man inte har någon skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass men man får inte heller tacka nej till pass som man redan tackat ja till utan att beakta en uppsägningstid.

Sammanfattning

Alltså, ett anställninsavtal kan föreligga genom konkludent handlande. Avgörande för uppsägningstiden här blir då om du redan tacka ja till erbjudna jobb eller inte. Har du inte tackat ja till mer jobb har du heller ingen uppsägningstid. Men om du tackat ja till jobb så har du genom det en månads uppsägningstid att ta hänsyn till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare