Fråga om uppehållstillstånd pga anknytning

Jag har hört att det har börjat ta längre tid att ansöka uppehållstillstånd pga anknytning hos migrationsverket, samt att reglerna har skärpts. Bland annat ska det ta längre tid om sökanden åker tillbaka till sitt land och söker uppehållstillstånd därifrån pga anknytning. Stämmer det, och finns det någon tidsgräns när det ska vara bestämt? Jag har också hört att det är viktigt att dela hushåll när man ansöker om det i Sverige. Hur allvarligt tas det kravet med i beräkningen, om man har som mål att flytta ihop med inte absolut direkt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ingen skärpning av reglerna om uppehållstillstånd på grund av anknytning har skett på senare tid. Huvudregeln har under väldigt lång tid tillbaka varit att uppehållstillstånd måste vara beviljat innan man kommer till Sverige, se utlänningslagen 5 kap. 18§, vilket innebär att man måste åka tillbaka för att skicka in en ansökan. Undantagen från huvudregeln, dvs. de tillfällen då man får ansöka om uppehållstillstånd fast man redan befinner sig i Sverige, är av väldigt olika karaktär men generellt sett kan man säga att om grunden för uppehållstillstånd har med samboende att göra och man har rätt att ansöka från Sverige så förutsätts det nog att man faktiskt bor ihop och inte bara kan komma att göra det i framtiden.

Vad gäller väntetiderna hos Migrationsverket så är de för närvarande 11 månader om man skickar in sin ansökan via webben.

Sofia LinderRådgivare