FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/12/2017

Fråga om underhållsskyldighet för 20-årig son

Hej !

I en lägenhet som jag har haft sen innan mitt nu mer än tioåriga förhållande vill min sambo kasta ut sin 20åriga son av olika men väldigt starka och bra anledningar.

Hur funkar det rent lagligt?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder har underhållsskyldighet för sina barn tills dess att de fyller 18 år, föräldrabalken 7 kap. 1 §. Underhållsskyldigheten ska bestå i att i första hand tillgodose barnets mest grundläggande behov såsom mat, boende, kläder osv. Man kan säga att kravet på standarden korrelerar med föräldrarnas ekonomiska förmåga.

Föräldrar kan vara underhållsskyldiga för sitt barn även om det är över 18 år. Går barnet fortfarande i grundskola, gymnasiet eller motsvarande grundutbildning så är föräldrarna underhållsskyldiga till dess att barnet avslutat dessa studier, men inte om barnet har fyllt 21 år, föräldrabalken 7 kap. 1 § 2 st.

Går din sambos son fortfarande i gymnasiet så är din sambo underhållsskyldig tills dess att han fyller 21 år eller går ut gymnasiet. Annars har din sambo ingen underhållsskyldighet längre då sonen är över 18 år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare