FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/03/2017

Fråga om underhållsskyldighet efter studenten

Hej. Har en dotter som fyller 20 år den 4/7. Hon tar studenten i juni & jag vet ej om hon ska fortsätta med att studera då vi ej har kontakt. Hon flyttade från sin pappa till eget boende i oktober förra året. Jag betalar sen dess en summa pengar varje månad eftersom jag har försörjningsplikt. Så min fråga är: ska jag betala sista gången den siste juni eller ska jag fortsätta betala fram tills hon fyller 21 år?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalken.

Vad gäller för underhållsskyldighet efter studenten?
Huvudregeln säger att underhållsskyldigheten slutar att gälla när barnet fyller 18 år. Men det finns undantag från denna huvudregel, nämligen om barnet fortfarande går i skolan efter att denne fyllt 18 år. Till skolan räknas grundskola, gymnasium eller "annan jämförlig utbildning" (inte högskola eller universitet). Vid ett sådant undantag kan underhållsskyldigheten gälla tills barnet fyllt 21 år, se här. "Annan jämförlig utbildning" kan i vissa fall vara att läsa upp betyg från gymnasiet som inte varit fullständiga.

Sammanfattning
I ditt fall kommer din dotter ta studenten vid 20 års ålder och om hon har planer på att plugga vidare på universitet eller högskola är varken du eller hennes pappa underhållsskyldiga eftersom att en sådan utbildning inte kan jämföras med grundskola eller gymnasium. Enda anledningen till att underhållsskyldigheten ska fortsätta skulle alltså kunna vara om din dotter behöver plugga upp betyg som inte är fullständiga och det faller inom ramen för "annan jämförlig utbildning".

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare