Fråga om underhåll av uthyrd lokal.

Hej! Jag är en företagare som hyr ut en lokal i huset där jag bor där de bedriver en lunchrestaurang. Min fråga är : Hur ofta kan de begäras att de tapetsererar och målar? Ligger det på oss? Eller ska de stå för det?

I avtalet står där att de ska underhålla tak, golv, väggar.

Mvh

Camilla Lindskog

Lawline svarar

Hej Camilla, vad kul att du hört av dig till Lawline med din fråga!

Vem ansvarar för underhåll?
Om hyresgäst och hyresvärd inte har träffat en överenskommelse så ska hyresvärden stå för det fulla underhållsansvaret. Eftersom att det står i ert avtal att hyresgästen ska underhålla tak, golv och väggar så är det denne som ska stå för det inre underhållet av lägenheten. Med andra ord så är det deras ansvar att tapetsera och måla när det behövs.

När ska underhåll göras?
Det vanligaste är att det är hyresvärden som bestämmer när underhåll ska ske. Det kan antingen vara på bestämda tidsintervaller som målning och tapetsering sker, eller så kan det vara när värden bedömer att lokalen är tillräckligt sliten för att behöva en uppfräschning. Det är svårt att säga exakt hur ofta man kan begära att målning eller tapetsering behövs, men man brukar säga att en lägenhet ska hålla ett sådant skick, att den, enlingt det allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, se lagrum här.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare