Fråga om tvist gällande skadad möbel vid utflytt

Hej!

Jag har under ett år hyrt en lägenhet i andrahand. Kontaktet var godkänt från hyresvärden och vad gäller uthyrningen så är den laglig. Vid ingående av hyreskontraktet så upprättades en inventarielista som är påskriven av båda parter. Skicket på möblerna är dock inte ditskrivet då det mesta är av second hand karaktär. Vi gjorde ingen genomgång av listan heller. Bland möblerna fanns ett elektriskt piano. Jag har inte under hyrestiden använt pianot eller kontrollerat huruvida det fungerade när jag flyttade in eftersom jag inte kan spela piano. Jag flyttade ut nu den fjärde juni 2017 och fick tillbaka min deposition efter fjorton dagar a' 6000 kr. Den 25te hörde dåvarande hyresvärd av sig och anser att pianot inte längre fungerar (vissa tangenter) och kräver mig på reparationen. Om jag inte betalar så vill hon ta detta vidare till hyresnämnden. Jag vill inte betala då jag inte anser att jag kan ha åstadkommit skadan på instrumentet och dessutom inte tror att den uppkommit inom min hyrestid. Vid utflyttningen gick vi inte igenom inventarielistan eller skrev på den igen.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp i ärendet!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst är man skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ens eget vållande eller genom försummelse och vårdslöshet av någon som gästar lägenheten (se här). Om hyresvärden påstår att hyresgästen vållat någon skada så ligger sedan bevisbördan på hyresvärden. En sådan skada kan bevisas om hyresvärden besiktigat lägenheten och skrivit ett besiktningsprotokoll vid in och utflytt. Om din hyresvärd har sådan dokumentation kommer du behöva motbevisa detta.

Finns däremot ingenting dokumenterat vid in och utflytt blir det dock desto svårare att bevisa och istället kommer det vara ord mot ord. Men för att du ska bli ersättningsskyldig behöver din hyresvärd ha tydliga bevis på att pianot faktiskt fungerade när du flyttade in.

Du tog inga bilder eller dylikt vid in och utflytt? Om du gjorde det kan du använda dem för att motbevisa hyresvärdens påstående om att du vållat skada. Om inga bilder finns så får du hoppas på att hyresvärden inte heller har någon dokumentation för in och utflytt eftersom det vore till din nackdel. Något mer konkret tips kan jag tyvärr inte ge dig, mer än att nästa gång verkligen ta kort eller filma hur det ser ut när du flyttar in samt hur det ser ut när du flyttar ut. Det är ditt starkaste bevis om hyresvärden skulle anklaga dig för att ha vållat skada som du är medveten om att du inte gjort.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare