Fråga om tolkning av inbördes testamente

Inbördes test, A o B gifta,utan barn, A avled19-99, B 2014 , enda efterarv. syskon/syskonbarn,totalt 21 i gren A,totalt 11 i gren B. Fri förfog.rätt .Ganska "normalt" test,några stavfel. En mening svårtolkad.Citat : "Vidare skall efter bådas vår död vår egendom delas lika mellan våra syskon o våra syskonbarn, således 1/2 till B:s efterarv. o 1/2 till A:s efterarv.". I båda grenar skulle några starkt gynnas av Legal ordn. o andra starkt gynnas av " inbördes lika mellan syskon/syskonb. i samma gren.Bör ordet "således" inverka på tolkn.?1)Meningen betyder ENDAST att efterarvet delas lika MELLAN gren A o gren B, o säger inget om fördeln INOM samma gren? Det skulle betyda att "lika mellan..... p g a av ordet "således" ska tolkas "lika mellan HELA GRUPPEN syskon/syskonb. i gren B o HELA GRUPPEN syskon/ syskonb. i gren A, dvs betyda ENDAST 1/2 t. grenA A o1/2 t. gren B. 2) 1/2 t. gren B o 1/2 t. gren A o DESSUTOM " inbördes lika mellan syskon/ syskonb. INOM samma gren". Anser ni alt. 1 och alt. 2 LIKA sannolika, eller.. det lika sannolikt att alt 1 o alt. 2 skulle vara "riktig tolkning"? TACK för svar, även om ni INTE skulle kunna ha en tydlig åsikt.Bland syskonbarn råder olika åsikter. Vet ej om det beror på att några kraftigt gynnas resp missgynnas beroende på vilket alternativ som gäller.TACK för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Utgångspunkten är att egendomen ska fördelas i enlighet med testamentet. Då det uppstår problem i hur testamentet ska tolkas finns det i 11 kap ärvdabalken regler kring hur det ska ske. Du hittar ärvdabalken här!

Utifrån ordalydelsen skulle jag personligen tolka meningen som att efterarvet ska fördelas lika mellan de två grenarna, dvs 50% till gren A och 50% till gren B, och att var grens del sedan ska fördelas mellan efterarvingarna i enlighet med den legala arvsordningen.

Den legala arvsordningen, se 2 kap ärvdabalken, innebär att varje syskon (inkl de som eventuellt avlidit) ska dela lika på sin grens del. Detta kommer resultera i att varje syskon i samma gren får lika mycket pengar. Har något/några av syskonen gått bort träder respektives barn i stället för föräldern.

Jag hoppas att detta är till hjälp för er! Behöver ni ytterligare hjälp kan ni boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad inom arvsrätt, ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen här till höger.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare