Fråga om tjänstledighet för studier

Hej! Jag har nyligen bytt jobb och är bemanningsanställd 6 månader innan jag blir fast anställd på företaget jag jobbar på. Jag har samtidigt kommit in på en utbildning som är på distans med enstaka träffar i staden jag bor i. Vilket betyder att jag måste vara ledig ca 1,5 dag i månaden för träff/tenta. Kan man ta tjänstledigt ca 2 dagar i månaden för studier, går det när man är bemanningsanställd? Tänker att jag ska jobba samtidigt som jag pluggar. Vill inte bli av med jobbet för att jag just nu är bemanningsanställd och samtidigt vill plugga.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har man rätt att vara ledig från sin anställning för utbildning. Men det krävs att man arbetat hos samma arbetsgivare de senaste 6 månaderna eller minst 12 månader de senaste två åren (se här). Hur mycket du ska vara ledig avgör du utefter vad som krävs för just din utbildning, men din arbetsgivare bestämmer vilka dagar du får vara ledig.

Viktigt att komma ihåg är att arbetsgivare har rätt att omplacera dig under tiden du studerar om arbetsgivaren har goda själ till varför en omplacering är nödvändig.

Vidare har arbetsgivaren rätt att skjuta upp ledigheten till senare om arbetsgivaren anser att det vore bättre för företaget. Arbetsgivaren får på egen hand besluta om att skjuta upp ledigheten i 6 månader, vill den skjuta längre på ledigheten krävs det samtycke från facket på ditt jobb. Skulle arbetsgivaren vilja skjuta upp din ledighet måste skäl anges (se här).

Avslutning

Om du har haft samma arbetsgivare (dvs bemanningsföretaget) i 6 månader så har du rätt att få beviljad tjänstledighet för studier, annars inte. Det är dock arbetsgivaren som beslutar vilka dagar du har rätt att vara ledig, även om du bestämmer hur många dagar i månaden du vill vara ledig!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare