FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/01/2018

Fråga om tillvägagångssätt vid ignorerande av begäran om utbetalning

Hej,

Jag lämnade in begagnade skolböcker till en bokhandel hösten 2017. Jag fick kvitto på mina inlämnade böcker via ett e-mail senare. Under hösten har böcker sedan blivit sålda och jag har därför begärt utbetalning. Har inte fått någon utbetalning. 7 september skrev de att utbetalningen skulle komma inom en månad. 14.12.2017 skev jag till dem, har inte fått något svar från dem. Bor just nu i Finland. Hur borde jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns en möjlighet att kräva att bokhandeln fullgör sin förpliktelse enligt avtalet. En process i domstol är oftast krånglig och bör därför i första hand undvikas i din situation. Alternativa åtgärder kan istället vara att försöka nå bokhandeln genom vanlig post eller per telefon. Om detta inte heller fungerar kan du ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen för att få mer konkret vägledning i ditt fall, det är möjligt att de kan hjälpa dig med att kontakta företaget och få dem att förstå att du tänker utnyttja din rätt enligt avtalet. Vill du ha hjälp att kontakta din kommuns konsumentvägledare kan du klicka här.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare