Fråga om testamentering av fast egendom så som enskild egendom

Jag är änka och tänkte skriva testamente. Har två gifta döttrar med familjer. Arvet består av fastighet till ett högt värde.

Jag vill att döttrarna ensamma ärver. Kan jag i testamentet t ex säga att fastigheten om de behåller den ska brukas lika eller, om de är överens om att sälja den, att fastigheten ska säljas på öppna marknaden. Vill någon av dem köpa fastigheten betalar vederbörande då marknadspris och arvet fördelas i laga ordning.

Är det möjligt att formulera det så i ett testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din juridiska frågeställning!

Arvsrättsliga frågeställningar besvaras främst genom Ärvdabalken (ÄrvB).

Syftet med ett testamente är att detta skall utformas och uppfyllas i enlighet med testators slutliga vilja. Att du kan testera fastigheten till dina döttrar att gälla precis så som du önskar ovan formuleras enklast genom att du använder en formulering där det framgår att hälften av fastigheten ska innehas av dem båda respektive så som enskild egendom, jfr ÄrvB 11:1.

Som enskild egendom kommer egendomen inte att räknas in i deras respektive giftorättsgods vid en eventuell skilsmässa.

Vad gäller försäljningsvillkoret så kan detta vara svårare att formulera. Dels för att liknande villkor kan komma att vara ogiltigt i relation till fastighetsägaren (dina döttrar) vid ett senare tillfälle. Här gäller dock Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, vars 6 § i ett sådant fall skulle ge dina respektive döttrar en möjlighet att uppnå i stort samma verkan.

Behöver du hjälp att formulera ett testamente med den efterfrågade utformningen rekommenderar jag att du kontaktar en av våra jurister för upprättande av ett sådant. Detta görs snabbt och enkelt genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare