Fråga om testamente

Min make avled 2004, jag hade 2 barn sedan tidigare. Vi fick inga gemensamma barn. Barnen var bara 1 och 3 år när vi träffades, dem bodde med oss på heltid, så dem fick en väldigt nära kontakt. När min man omkom, dök det upp ett testamente, om att barnen skulle ärva honom 'såsom dem vore hans egna', undertecknade av hans föräldrar.

Vad innebär det? Har barnen rätt att ärva hans laglott efter mina svärföräldrar? Det finns två bröder.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tolkning av testamente är något som alltid är en helhetsbedömning vilket innebär att det är väldigt svårt att tolka testamentet utan att ta del av det. Med detta sagt tolkar jag den del av testamentet du presenterat som att din make avsett att dina barn ska ärva honom som om de vore hans egna. Detta innebär att de i så fall erhåller all hans kvarlåtenskap förutsatt att han inte hade några andra barn.

Barnen erhåller i så fall kvarlåtenskapen med full äganderätt.

Jag hoppas detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare