Fråga om störningar som orsakar hälsoproblem

Hej!

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt (våningshus), alla lägenheterna i huset ingår i samma brf.

Personen i bostadsrättslägenheten under oss röker inomhus. Röken kommer upp i vår lägenhet (via ventilation).

Lägenheten ovanför vår får också in rök och deras tvååriga dotter har fått allvarliga hälsoproblem (astmatiker sedan innan). Barnets syreupptag har gått från 98% till 91% och hon får nu gå på någon sorts antibiotika.

Ventilationen är kontrollerad och det verkar inte gå att göra något åt röklukten via ventilationen. Vi har fått sätta för ett antal ventiler i vår lägenhet till följd av röklukt samt ibland "kattkiss-doft".

Om vi i vår lägenhet inte hade satt för ventilerna hade vi inte kunnat bo kvar i vår lägenhet - då även min sambo är astmatiker.

Värt att nämna är kanske att det även luktar kattkiss samt rök ut i trapphuset lite då och då, speciellt i samband med att dörren till lägenheten där personen som röker bor - har öpnnat/stängt sin lägenhetsdörr.

Vad kan vi be styrelsen göra?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det gäller en bostadsrätt är det reglerna i bostadsrättslag (1991:614) som ska användas.

I lagen framgår det att en bostadsrättshavare som använder lägenheten ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras boendemiljö (se här).

Störningar i lagens mening
Röklukt kan omfattas av vad som klassas som störning i den mån det anses som en hälsorisk. I detta fall så har ju en av grannarnas barn drabbats av hälsoproblem i form av försämrad syreupptagning, vilket tyder på att detta är en störning i lagens mening. Dessutom går röklukten via ventilationen vilket betyder att ni känner röklukten även om fönster och dörrar är stängda, vilket talar ännu mer för att det är en störning i lagens mening.

Om det förekommer sådana störningar i boendet så skall föreningen:

1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och
2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.
(se här).
Om bostadsrättshavaren inte rättar sig efter tillsägelse kan denne få sin lägenhet förverkad (alltså behöva flytta).
(se här).

Om föreningen inte agerar kan ni vända er till hyresnämnden för ytterligare hjälp - här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Emelie StrömRådgivare