Fråga om ställningsfullmakt

Har ingått avtal med Offerta, inget problem att jag har gjort det men om personen som signerade mitt avtal slutat gäller detta fortfarande då?

Detta måste väl innebär att dom tekniskt sett brutit avtalet eftersom att Den signerade parten inte är Offerta.se och att det iställer är ett avtal med den tidigare anställda personen?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon som är anställd inom ett företag skriver på ett avtal å företagets vägnar så är det inte den anställde som är part i avtalet utan företaget. Det kallas för en ställningsfullmakt och den ger den anställde rätt att skriva bindande avtal i företagets namn, om den anställdes tjänst ger denne en sådan behörighet. Detta går att läsa av avtalslagens 2 kap. 1 § sista stycket.

Ställningsfullmakten gör alltså att det är du och företaget som är parter i avtalet. Man kan säga att den anställde är en mellanhand. Företaget är ju en juridisk person som inte finns i fysisk form och inte själv kan signa avtal.

Ett exempel är när du handlar i en butik. Även om du gör köpet och ingår avtalet rent fysiskt med någon butikspersonal så är inte det inte butikspersonalen personligen som är part i avtalet, det är butiken (företaget).

Så även om fullmäktigen (den anställde som signerade avtalet) slutar sin tjänst, så är du fortfarande bunden av avtalet eftersom din motpart är företaget, och inte den anställde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare