Fråga om skuldebrevs giltighet och fordringars laga grund

Jag är sambo sen 1 år tillbaka och vi planerar vårt liv ihop och har nyligen köpt en gemensam lägenhet så allt ser ljust ut.

Nu har hans exfru börjat ställa till problem.Hon påstår att han är skyldig henne pengar och en ganska stor summa,160 000 kr. De har gjort en bodelning och enl det dokumentet fanns det inga skulder åt något håll.

Hon säger att det va min sambos fel att det blev en skilsmässa och då ska han betala henne kompensation tex för att de inte fick vad de ville för deras gemensamma gård och då ska han betala mellanskillnaden till henne samt att han ska ge henne tillbaka en del av pengarna vann i lotto si så där 25 år sedan

Deras gemensamma hus hade hon redan lämnat och han kämpade ensam med kostnaderna i 9 månader innan mäklaren hittade en köpare.Trotts att de inte fick vad de ville ha så va de tvungna att sälja då han inte hade ekonomiska möjligheter att stå för kostnaderna ensam och hon inte ville lösa ut honom heller men tyckte ändå att de skulle vänta med försäljningen tills de hittade en bättre köpare.

Han hade heller inte någon aning om vad hon hade gjort med pengarna hon vann. Han gjorde aldrig några anspråk på de på den tiden utan hon fick göra som hon ville med de men nu vill hon att han ska kompensera henne för att de pengarna har gått åt.

Jag har sagt till min sambo att han ska bara strunta i hennes krav då de är helt orimliga men hon påstår att han har skrivit under ett skuldbrev i vittnens närvaro. Han har inget minne av något skuldbrev men är osäker ifall han hade full koll då det va mycket papper man skulle skriva under i samband med skilsmässan och bodelning men några vittnen har han inte träffat i alla fall och han vet inte ens vilka vittnen i så fall skulle kunna vara. Kan det vara möjligt att förfalska en namnteckning och sen skaffa falska vittnen?

Han är så rädd för henne och orolig att hon kan göra något som försvårar umgänget med barnen så han är nästan beredd att försöka betala bara för att inte riskera att hamna i rätten i fall hon försöker dra honom inför rätta.Hon jobbar inom Landstinget så han är orolig att dessa så kallade vittnen är några av hennes arbetskollegor och då kanske han inte har en chans i en ev rättegång ifall dessa vittnen anses mer trovärdiga än han.

Vi tror att Hon vill bara hämnas då hon inte ville skiljas men han stod på sig. Detta hände innan vi träffades och det fanns ej heller någon tredje part inblandad utan hans känslor hade bara tagit slut men det ska väl inte någon i dagens Sverige straffas för och jag tycker det skulle vara högst orättvist om han tvingades betala bara för att han ville komma undan hennes terror i äktenskapet. Jag vet dock att hon skulle mycket väl kunna vara kapabel att dra honom inför rätta bara för att jävlas.

Min fråga till dig är huruvida vi ska låta det gå till rätten i så fall eller betala innan? Vilka möjligheter har hon driva genom den av henne påstådda skulden i rätten.Hon kan väl i rimlighetens namn inte kunna rättfärdiga dessa krav inför rätten,eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Angående din sambos exfrus krav på kompensation

De kompensationsanspråk som din sambos exfru har framställt låter ganska märkliga och grundlösa. Det är exempelvis inte möjligt att med stöd av någon lag kräva kompensation med hänvisning till att det var den andre makens ”fel” att äktenskapet upplöstes.

Beträffande den 25 år gamla lottovinsten så betraktas den som utgångspunkt ha utgjort deras gemensamma egendom, förutsatt att de var gifta vid tidpunkten då den erhölls. Även i annat fall krävs att hon genom uppvisande av avtal kan bevisa att hans rätt att disponera delar av vinsten var villkorad (t ex av att han senare skulle betala tillbaka). Dessutom är det så pass länge sedan att hennes möjligheter att kräva tillbaka några pengar har preskriberats. Skulder preskriberas 10 år efter det senaste kravet på betalning framställts, och kan därefter alltså inte längre drivas in med stöd i lag (2 § Preskriptionslagen).

Vid en bodelning är det vidare så att om den ena maken vill sälja den gemensamma bostaden så ska huset bjudas ut till försäljning. Den andre maken kan i sådant fall naturligtvis istället välja att ”lösa ut” den förste makens andel. Om hen däremot inte har råd att göra detta säger lagen att fastigheten på den ene makens begäran ska bjudas ut till försäljning och säljas till det pris som marknaden är beredd att betala vid det aktuella tillfället. (6 § lagen om samäganderätt). Att din sambos exfru tyckte att försäljningspriset var för lågt grundar således inte heller någon rätt till ersättning från honom.

Angående skuldebrevet

Om det faktiskt visar sig vara så att din sambo har undertecknat ett skuldebrev så är utgångspunkten att ett betalningskrav med stöd av skuldebrevet är giltigt. Låt dock gärna en advokat granska det först om ni är osäkra.

Det faktum att din sambo inte alls kan minnas att han skrivit på något skuldebrev ger dock anledning att misstänka att något inte står rätt till! Om hon nu åberopar skuldebrevet bör hon åtminstone kunna visa upp det. Begär att få en kopia av det skickat till er. Om hon bluffar om skuldebrevets existens så kommer detta bli tydligt vid en sådan förfråga. Om hon istället skickar ett skuldebrev så kan ni därefter ta ställning till huruvida det verkar vara äkta eller falskt. Om ni är osäkra vill jag återigen rekommendera att ni konsulterar en advokat. Ni kan enkelt boka tid för rådgivning hos specialiserade jurister som Lawline samarbetar med genom att klicka till höger på denna sida.

Om skuldebrevet är falskt ska ni absolut inte betala, utan bestrid då istället skriftligen alla krav, även om hon mot förmodan skulle dra det till domstol. Ni bör i sådant fall också göra en polisanmälan om försök till bedrägeri (9 kap. 1 § och 23 kap. 1 § Brottsbalken) och urkundsförfalskning (14 kap. 1 § Brottsbalken). Detta kommer förmodligen avskräcka henne från att gå vidare med ett falskt krav till domstol. Om det går att styrka brott riskerar hon även att dömas till böter eller fängelse. Även eventuella ”vittnen” som undertecknat ett uppdiktat skuldebrev gör sig skyldiga till medhjälp till dessa brott (23 kap. 4 § Brottsbalken).

Sammanfattning

De krav på kompensation som din sambos exfru har lagt fram förefaller sakna laglig grund, såväl avseende ”skilsmässokompensationen” som lottovinsten och den sålda fastigheten. Beträffande skuldebrevet bör ni absolut inte betala någonting förrän ni åtminstone har fått se att det existerar i någon form! Om det visar sig finnas ett skuldebrev som din sambo faktiskt har undertecknat så är det som utgångspunkt giltigt. Om det däremot är uppdiktat med en förfalskning av din sambos signatur bör ni dels bestrida betalningsansvar (skriftligen), dels göra en polisanmälan om försök till bedrägeri och urkundsförfalskning. Sannolikheten att hon drar er inför rätta med ett falskt skuldebrev som ”bevisning” bör vara mycket liten. Hennes utsikter att vinna en tvist med ett falskt skuldebrev bör vara ännu mindre. Även i sådant fall bör ni dock fortsätta bestrida betalningskravet och anlita ett juridiskt ombud.

Kontakt
Om ni har några frågor kring mitt svar som ni önskar få förtydligade är ni välkomna att höra av er direkt till mig via e-post till filip.redin@gmail.com.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare