Fråga om skatteskyldighet i Sverige

Hej, jag är svensk bosatt i Danmark sedan 1985. Jag tänker ansöka om Danskt medborgarskap, altså dubbelt medborgarskap. Har det någon betydelse i förbindelse med arv efter min far, som bor i Sverige? Är det svensk eller dansk arvsskatt som kommer att gälla och igen, spelar mitt medborgarskap någon roll?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När blir man skatteskyldig i Sverige?
Inkomstskattelagen (IL) är den svenska lag som reglerar en stor del av skatterätten, läs lagen här. I 3 kap. IL regleras vilka fysiska personer som är skatteskyldiga i Sverige. Det är om man är 1. Bosatt i Sverige, 2. Stadigvarande vistas i Sverige, eller 3. Har en väsentlig anknytning till Sverige. När man ska bedöma om en har en väsentlig anknytning till Sverige så beaktar man en rad olika punkter som regleras i 7 § i samma kapitel, läs paragrafen här. Något som kan bli avgörande är huruvida du har tillgångar eller inte i Sverige. Eftersom att du bott utomlands så pass länge så finns det stora skäl som talar emot att du skulle vara obegränsat skatteskyldig här.

Begränsat skatteskyldig
Om du inte är obegränsat skatteskyldig i Sverige så kommer du vara att anse som begränsat skatteskyldig. Det betyder att du blir skatteskyldig ändå för vissa typer av inkomster, dessa inkomster är beskrivna i 3 kap. 18 § IL, läs den här.

Skattefria inkomster
De inkomster som är skattefria regleras i 8 kap. IL. Arv är en av de inkomster som enligt svensk rätt inte behöver skattas.

Ett stort lycka till med allting!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare