FrågaARBETSRÄTTSjuk 05/07/2017

Fråga om sjukdom

Min fråga:

Är det okej för en potentiell arbetsgivare att fråga min referens hur ofta jag är sjuk?

Dvs är det okej för en arbetsgivare att fråga en potentiell arbetstagare hur ofta hen är sjuk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Det är okej att en arbetsgivare ställer en fråga utav sådan karaktär.

Vid det fall ett beslut fattas och du inte får jobbet, på grund av svaret på din fråga, kan också anses som diskriminering enligt Diskrimineringslagen. Där anges att en person inte får diskrimineras på grund av någon funktionsnedsättning (sjukdomen ska ha en sådan karaktär). Vid sådant fall kan du få ersättning för missförhållandet.

Är det vidare så att du känner dig kränkt av frågan, eller alternativt inte får jobbet - har du som arbetssökande rätt delges meriter av den som faktiskt fått jobbet. I Diskrimineringslagens 2 kap. 4§ anges att "Om en arbetssökande inte har anställts... ska sökanden på begäran få en skriftlig uppgift av arbetsgivaren om vilken utbildning, yrkeserfarenhet och andra meriter som tagits hänsyn till".

För dig innebär ovanstående att om det är så att du har någon funktionsnedsättning eller liknande, kan du begära ut meriter från den som fått jobbet. Om det då visar sig att du är lika lämpad eller bättre, har du rätt att få ersättning från arbetsgivaren p.g.a. kränkningen.

Att en arbetsgivare frågar om ditt hälsotillstånd är i övrigt okej.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare