Fråga om sen accept efter adressändring

Hej, jag undrar om ett avtal ingåtts i följande fall:

Jag som anbudsgivare ändrar min adress och väntar från svar från anbudsmottagaren som inte vet om min adressändring utan skickar accepten till min gamla adress. Accepten kommer fram till den gamla adressen sista dagen av acceptfristen och jag påstår att avtal inte ingåtts för att jag fick accepten först dagen efter pga eftersändning.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att avsändaren bär risken för meddelandet och att det kommer fram i tid. När anbudsgivaren har gett en bestämd tidsfrist så ska accepten vara denne till handa inom tidsfristen för att vara giltig, avtalslagen 2 §.

Vikt får i ditt fall alltså läggas vid vad "till handa" betyder. Det betyder vanligtvis att mottagaren ska ha meddelandet i sin brevlåda, postfack eller liknande och ha en faktiskt möjlighet att kunna läsa meddelandet. I ditt fall har så inte skett utan möjlighet att kunna läsa accepten har inte getts förens dagen efter att tidsfristen löpt ut. Accepten ska då ses som en sen accept, som i praktiken blir ett nytt anbud, avtalslagen 4 §.

Ett avtal får nog inte ses ha ingåtts i det här fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare