Fråga gällande vad kan man göra när man ärvt möbler som man inte vill ska ingå i samboegendom

Jag och min sambo flyttade ihop för dryga 7 år sedan! Jag står på hyreslägenheten! Jag har fått ärva en massa saker och möbler! Mitt hem betyder mer än något annat! Vad ska vi göra, hur ska man skriva för att inte någon av min sambos barn ska kunna komma kräva en del av bohaget! Vi har barn på varsitt håll, han tre st och jag ett barn sen tidigare! Det enda som någon av oss äger förutom bohaget är bil och den är hans och vet att det förblir hans! Men mitt hem måste jag försöka skydda om olyckan skulle vara framme! Han har flera försäkringar som tillfaller olika på sina barn och en del på mig men det är jag inte orolig över, utan alla sker i bohaget! Vore tacksam om du/ni kan svara så enkelt som möjligt! Det är så svårt att tyda alla svar som står här och massa paragrafer hit och dit som man inte begriper något av!

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ska försöka hålla mig så tydlig som möjligt!

Vad ingår i en bodelning?
Om ett samboförhållande upphör att gälla ska en bodelning ske om någon av samborna begär det (se här). I bodelningen ska samboegendomen sedan delas lika. Med samboegendom menas sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler, hushållsöre eller liknande), om det är egendom som skaffats för gemensam användning (se här). Om du ärvde dina möbler i samband med att du och din sambo flyttade ihop så räknas de alltså som samboegendom, om det inte finns något testamente eller gåvobrev som visar på att det ska vara din enskilda egendom.

Samboavtal
För att kringgå ovanstående regler kan du och din sambo skriva ett samboavtal. I det avtalar ni om att bodelning inte ska ske mellan er eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (se här). På så sätt försäkrar du dig om att du inte behöver dela med dig av dina möbler vid en eventuell bodelning.

Med hjälp av denna länk kan ni skriva ett juridiskt korrekt samboavtal.
Vill ni istället ha mer djupgående juridisk rådgivning för hur ni ska gå tillväga kan ni vända hit.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare