Fråga om samäganderätt till båt

Hej. Jag och min bror ärvde en stor båt av våran far när han gick bort. Det finns inga ägarepapper på den men ett försäkringsvärde finns på ca 80000:-

Nu vill jag sälja båten men min bror vill ha den kvar i sin ägo, han vill dock inte betala något för min del i båten. Kan jag tvinga honom att sälja den till en oberoende person om han inte vill köpa ut min andel i båten? Han vill kosta på en renovering av båten för ca 30000:- och menar på att jag har två val, antingen så är jag med eller så ska jag skänka bort den till honom. Jag menar att båten har ett värde som den står nu och han borde köpa ut mig om han vill renovera den för jag har varken tid eller råd eller lust att kosta på den nåt. Hur tycker du att vi ska göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om inga särskilda villkor följer av t.ex. testamente äger du och din bror båten med samäganderätt. Antagligen äger ni en hälftendel var av båten. Om ni har avtalat om samäganderätten följer det avtalet; om hur försäljning ska ske, och om andra delägare har företrädesrätt vid försäljning, s.k. en hembudsklausul. Om ni inte har avtalat om dessa saker gäller istället lagen (1904:48) om samäganderätt. Om ni inte är överens om att sälja din del av båten antingen till din bror eller en utomstående på den öppna marknaden och det uppstår en tvist kan du enligt 6 § lagen (1904:48) om samäganderätt ansöka hos domstol om att båten ska bjudas ut till försäljning på offentlig auktion. En delägare kan inte ta till denna rätt om ni inte tidigare avtalat bort den rätten. Din bror kan som delägare även lägga bud vid den offentliga auktionen. Enligt 9 § lagen om samäganderätt kan de övriga delägare kräva att båten inte får säljas under ett fastställt pris. Dock finns det kostnader med en offentlig auktion och det kan bli dyrare att sälja den på detta vis än att sälja den privat. Om du inte vill fortsätta äga båten och dela kostnaderna för renovering, etc. utan sälja din del av båten och inte ge bort den i gåva kan du ansöka hos domstol att båten ska säljas, om din bror inte går med på att köpa ut dig.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Bartu BugdayliRådgivare